Welcome To My Blog Buddy .Be My Follower keyh :D
Peringatan daripada penulis!
Selamat membaca saya ucapkan kepada yang hadir! Iklan sebentar : Nantikan kedatangan cerpen"Isteriku Menantu Cadangan!" dan "Ya Sayang, Saya Sudi!" di penulisan2u.my. Saya hargai pembaca semua. Boleh tambah saya di facebook anda. Saya tak makan orang :p :)

Wednesday, 18 May 2011

Lambaian Sandakan episod 2

"eh..nie apsal datang sini dengan muke seram nie?ade pape ke?" mamaku smpt menaya ayah dengan soklan yang brtubi2..tetapi hanya dbls dengan gelengan..mungkin ayah ku sekadar ingin memjuk aty..al maklumla..kt stuu hnya tnggl kami brtiga...dah la pejabat tu terpisah dengan pejabat2 yang laen .. spe yg x takot kn? 
pejabat tu mempunyai banyak bilik..n stiap bilik mempunyai satu kamar mandi ..cbe bayangkan ..pejabat itu dalam keadaan memanjang ..dan stiap bilik pula..mengandungi bilik yang lain .. lau tengok pejabat tuu..dah mcm tempat rahsia dah ..silap2 boleh sesat ..adess .. 
tapi..yang menyeramkan .. ayahku sering mendengar khbar2 angin yang mengatakan .. terdapat satu kamar mandi yang dikunci dengan kemas .. 
yang menghairankan..mengapa kamar itu dikunci?siap mangga lagi? 
haa.. jwpnnya .. kamar ituu adalah kawasan yang dahulunya pernah berlaku kematian seorang gadis yang hamil .. 
parah2..tambahan pula.. bila sesiapa yang cube masuk kamar mandi tu..konferm diorg akan trkejutt..sbb kita akan terlihat tompokan-tompokan darah di merata-rata tempat .. termasuk dalam kolah air..
korang bayangkan dengan kawasan yang gelap .. tibe2 nampak darah .. spe yang x tkot kn? 
kadang-kadang juga..kita boleh terdengar suara perempuan menangis dari arah kamar mandi tuu..lagi tambah meremang kalau lalu kawasan tu..sebab tula..takde sorg pon berani ke sana ..lintas depan kamar tu pon tak berani..takott..
                                                           **********
"bang..sakit la kaki niee..entahla kaki nie kenapa sakit."ngadu mama kuu..segera ayahku melihat kaki mama yang sakit tuu..kelihatan lebam dikaki mama..tapi sebab ap ye? sebelum-sebelum nie..mama tak penah terjatuh atau terlanggar apa2 .. "takpelah..nanti kita cube cari tukang urut ye?" kata ayahkuu lembut..yee..aku tahu ayah sayang sangat2 dengan ibu..aku sedar.. 
mama ku pun berjalan ke bilik dengan terhinjut-hinjt..sakit benar gamaknya..kesian pulak aku tengok..tapi apa yang harus aku buat dengan umurku yang baru setahun jangung nie? tolong tengok boleh la..hehehe ..
bila terpaksa duduk rumah nie..mula la aku rasa seram semacam .. tapi selamba aje aku buat..main masak-masak lagi meleka kan aku dari perubahan keadaan rumah nie..
budak 5 tahun macam aku nie tahu main aje..hehe ..
beberapa minggu kemudiaan.. aku boleh tengok perubahan yang ketara keatas mamaku..begitu juga kaki mama yang kelihatan makin terok..kan dah sapu ubat..nape makin terok je..tapi perubahan yang ingin memang ketara aku tengok..mama semakin membenci ayah dengan perlakuannya .. tapi kenapa?
mama sikit pon taknak cakap dengan ayah..dan selalu pandang ayah dengan pandangan yang tajam .. ape salah ayah ye? 
"jom kita pegi rumah jiran belakang..ada Cik Miha datang mengurut..isteri Leman kan dalam mase berpantang tuu.."..ajak ayah..tapi hanya dibalas dengan anggukkan oleh mama..
petang tu..kami terus ke rumah isteri Leman..
selepas masuk ke rumah .. mama segera bersalaman dengan Cik Miha ..biasela .. adat kan? aku cume duduk di penjuru rumah ..tak berani nak masuk campur..
"err..kak ..saya ingat nak mengurut la ..lagipon nak mintak tolong tengokkan kaki saya ni..akak boleh?"segera mama bertanya .. 
"akak tak boleh la .. lebih baik imah jumpe sendiri dengan makcik Timah ..dia tu pandai sikit dari akak ni..rumah dia tak jauh pon..hujung sane aje..senang-senang pegilah "..mama hanya menghadiahkan senyuman segaris.."nanti ajela, biar saya bincang dengan suami saya dulu" 
                                                        *************
"Assalamualaikum"serentak mama dan ayah mengucap salam ..
"waalaikumussalam ..haa..sile2 la masok ye..maaf la..rumah uzur sikit"jawab makcik 
"xpela..kitorg datang nie ade hajat sikit..nak mintak kak Timah tolong urutkan kaki saya nie..dah lame sakit..penyebab nye pon saya xtahu" 
"haa..xpa2..nnti akak tolong tengok ye..hari nie akak urut-urut dulu..nanti besok malam kite mandi ye..buang bende jahat " 
mama mengerutkan dahi tanda hairan ..tapi kelihatan Cik Timah nie macam baik je orangnye .. biarkan lah .. 
dalam mase mengurut tu..aku dengar je apa yang diorang cakap .. tapi apa nak buat .. satu habuk pon aku x faham .. so dgar2 ajela ..
sebelum balik tu..cik timah yang"baik hati" tu..siap bagi kelapa 2 biji agi..tapi xtahu plak ap sebabnya..cik timah kate..dia saje bagi sebab suami dia baru balik dari berkebun ..kami yang x syak ap2 nie pn dgn senang aty ambikla ..
dipendekkan crta..malam besoknya .. proses pemandian di belakang rumah ..pelik betol..pukul 2 pagi dok mandi .. tak sejuk ke? tu je mende yang aku terpikir dalam fkrn nie..
aku ada gak nampak cik timah tu tudung kepale mama dengan kain putih yang bersaiz ala2 sapu tangan tuu..
seram gak mandi tengah-tengah malam nie..jadi proses pemandian tu berlangsung dengan sempurna .. lebih-lebih lak makcik tu aku tengok ..siap dengan kain kuning agi..haish.. 
kaki mama sekarang makin sembuh selepas mengurut kat cik timah tu..alhmdulillah ..
tp yang hairannya .. kenape mama mash  x brubah? semakin benci mama dengan ayah..apa lagi salah ayah? asal ayah ade je kat rumah..tahu mrh2 je..benci ke mama dengan ayah? 
lepas satu hal ..hal lain pulak yang jadi .. beberapa minggu kemudian ..sakit mama kembali ..bukan tu je..dtmbh dengan makhluk2 halus yang sering melawat rumah kami .. ada yang kadang-kadang main lintas je kawsan bilik tu..ya allah..memang seram la keadaan rumah waktu tu..suram dan sepi ..tapi sepi yang aneh..yang sering hadir ke rumah menganggu kami pocong la..entah sapela yang hantrar tapi kenapa mereka dihantar? walhal ..kami x penah memanggil..dan disebabkan hal tu jugak la..kami terpaksa berulang alik brjmpa dengan cik timah..yang hairannya.. memangla lepas brubat dengan cik timah..semuanya akan ok..tapi hanya sementara dan makhluk halus tu akan datang balik..xboleh jadi nie..jadi ayah segera membawa kami brjumpa dengan Nora..
                                                                    ********
bersambung .. 








2 comments:

アヌム ちゃん said...

Salam. singgah sini~ Nice blog :)
Sudi2 la visit me @ frommetoyou eh..arigatou..(^____^)

DC said...

okaii..tnx dear sbb snggah sniee.. hehe ..

Post a Comment

Copyright by Chika Smile Toshimoshi