Welcome To My Blog Buddy .Be My Follower keyh :D
Peringatan daripada penulis!
Selamat membaca saya ucapkan kepada yang hadir! Iklan sebentar : Nantikan kedatangan cerpen"Isteriku Menantu Cadangan!" dan "Ya Sayang, Saya Sudi!" di penulisan2u.my. Saya hargai pembaca semua. Boleh tambah saya di facebook anda. Saya tak makan orang :p :)

Tuesday 17 May 2011

Lambaian Sandakan

Assalamualaikum..
sebenarnya lambaian sandakan yg ingin dc crtekn nie adlh kisah benar yg pnh dc alami  swktuu dc di negeri org ..
negeri Sandakan Sabah ..
dc trasa hati nk share ..
wlaupn kisah nie dh brlalu brtaun2 lmnyee..
tp kisah nie msh sgr seolah2 bru brlku smlm..
kisah yg mmbabitkn kmi hmpir mnemui ajal .. 
bukan ingin mngaibkn sesiapa ..
tp truly story from me.. 
nama2 watak2 yg ada dlm crta nie telah dilindgi ntok x mnimbulkn aib..
Lambaian Sandakan ..
January .. 


Sewaktu aku berusia 5 tahun..khbrnyaa kami sekeluarga trpkse posting ke sandakan atas urusan pekerjaan..
wlaupn pda usia yg muda.. aku msh tidak mngerti apa-apa ..
aku tetap mlonjak gmbra..sbb ley brcutii..hehehe .. 
jadi..
kami dgr serta merta berkemas..dn bersiap sdia ntok terbang ke Sandakan ..
Im coming Sandakan..
memandgkn juga wktu tu..kmi x mmbli ap2 prbot..
jadi mudahlah ntok kmi brpndah ke tmpt laen,
aku lak tahu trsengih jela..al maklumla..org x pnh pergi sandakan knn..
ngee~
                                                              **************


Setibanya kami dkt sandakan ..kami terpaksa tnggl di kwsn kem angkatan tentera di sandakan ..
err ,, rumah dy ble than laa..
seram gak ..
mmndgkn tu kem lme..
2 bulan kemudian..dsbbkn kami trlalu boring dkt umah..
daddy aku pn bwa la kmi ke kwsn pjbt dy.. 
dc bcee la sign board kt pagar tuu "orang luar tidak dibenarkan masuk"
"mama..dia kte org luar xley masok..npe kte boleh masok?"tnye aku pda mama yg aku syg tuu,,
aku pn tnggu jwpn dgn penuh sbr,,tp alahai..mak thuu snyum jee.. smbil usap rmbt akuu..
okey2..xpe.. xmo tnye dh .. 
lokasi pejbt nie ckop2 strategik..
nk thuu npe?
dh laa pjbt nie trltk ats bukitt yg tnggi..
blkg pjbt nie lak..
alahaii..kwsn pkok getah..n HUTAN !
"Duk snie dulu tau..jgn pegi mne2.. abang ade kje jap nk buat"kte ayh aku..ishh..biar btol ayah nie..suru main2 kt snie ke? nie kn hutan?
mak aku pn tarik la tgn akuu kt blkg pejabt tuu..
"jom kte mainn kutip biji getah..dlu mse mama kecik2..mama ske kutip bji getah.."
aku pn ikutt jela..
bstu nak lari ke mane ag? 
wktu aku tngh best2 maen bji getah ..
xde ribut xde angin..
tbe2 trbng stu mjlh mke dpn..
dpn2 kmi..
aku pn ambk la tnjuk kt mak ..
mak pn ckp"eh2,,model ap nie pkai bikini dgn underwear je?seksi bebeno la..xsngka dak2 bujang snie rjin tngk gmbr2 seksi mcm nie,,,terok laa " 
aku pn diam je..smbl tngk gmbr tuu..
cntikk prmpuan nie..tp spe? 


                                                                          **********
lepas je balik umah ..
ayah pegi kje balik..
ish..npela ayh nie rjin btol g kje mlm..
mcm xde ary len jee nk kjee.. 
aku nmpk mak aku bce yassin..
tp tbe2 tlnga aku tertangkp stu mnde aneh ..
dlm hati aku..xkn la mak aku bce yasinn laen mcm nie?n npe sore mak aku laen?
as sudah,,
aku pn susa aty la..
tp hati kecil aku nie trtnye2..
aku dgn prngai budak2 pegi laaa kt dpn pntuuu bilik tuu..
n tnyee..
"makk..npe mak bce yasin mcm tu?"
n tbe2...mak aku pndg aku dgn mte yg membulat ..
adoii .. asl nie? 
"ko kluar skrg ! pegi ! " tu je tlnga aku dpt tngkp ap yg mak aku ckp..
terkeduu aku .. aku pn terus kluar dr blik tuu..
aku btol2 takott..dgn rumah yg mcm gelap dn suram ...
dgn sjok nye ya robbi..hnya tuhan yg tw,,
aku duk kwsn dpn smbl peluk tubuh..mnanti kpulgn ayh..
nk nangis pn ada wktuu tuu..
dlm 10 mnt cmtuu..mak aku pn keluar..tp nmpk sgt lain mcmnyee..xbrni aku nk tegur..kang kne jerkah ag ,, xmemasl .. 
akhirnyaa aku pn trtdoo kt dpn tuu..


                                                                           *********
Keesokknye kami pergi lagi kem tuu..tp kali nie lain ..kami kene tidur dkt kem tuu.. 
adoii..dh la kisah smlm msh buat aku takot lagi..nk suruh tidur kt stu pulak?
malam tu..ayh aku nampak orang makan kat dapur..
dy pn tegur laa org tu.. "hoi..hang mkn maggie sorg2 je ke? xajak aku kn?" tp xdpt respn ap2 pn..
org tu bleyh je mkn slmbeee..ayh aku pn trus jela jalan ke depan ..malas nak lyn org yg x rti nk jwb prtnyaan org niee..
lepas je pusingkn generator enjin tuu..
dia pn patah la balik nk balik blik..
al maklumla..
ktorg sume nie kat bilik..
ble dy lintas kt dapur tuu..
dy nmpk org yg mkn tdi tuu dh xde..pinggan mngkuk dh cuci kemas..
trangkt kening oo ..trkejutt .. bila mse plak org tu keluar dr dapur? 
prtnyaan dn prsoalan brmain d mnda..
lepas je smpai kat bilik..
pikir pnye pikir..
bru ayh akuu igt balik..
malam nie dia sorg je duty jge pjbt..mne ada org laenn ..
jd yg kat dapur tuu..sape? 

















No comments:

Post a Comment

Copyright by Chika Smile Toshimoshi